08.04.2020
Gaišreģu laiks. Arī Lembergs mēģina


Autors: Ģirts Valdis Kristovskis, 
Ventspils pilsētas domes deputāts

Kopš “Covid-19” vīrusa uznāciena dzīvojam tik tiešām interesantā, pat elpu aizraujošā un satraucošā laikā! Katru dienu mēs uzzinām kaut ko jaunu, tajā skaitā pa kādam kuriozam. Pašlaik, pandēmijas un ekonomiskās krīzes sprādziena laikā, mediju topā uzrodas arī tie, kas pirms daudziem gadiem spējuši paredzēt, ka lietas notiks tieši tā un nekā savādāk…

Interesanti, ka šo tālredzības, spēcīgas iztēles vai fantāzijas spēju apveltīto pārcilvēku skaitā savas pozīcijas ierasti notur arī Ventspils pilsētas neleģitīmais mērs Aivars Lembergs. Nevar būt! Tā varētu domāt tie, kas zina, ka Lembergs jau gadiem ilgi, tiesā sēžot uz smagos noziegumos apsūdzētā sola, tā arī nav spējis atspēkot apsūdzības un pieradīt, kā pilsētas pašvaldības vadītājs var godprātīgi nopelnīt vismaz pusmiljardu eiro, kura izcelsme ir Ventspils pilsētas un brīvostas uzņēmumi. Un tomēr, lika pagaidīt.

Raugi, Lembergs savās iknedēļas preses konferencēs martā, kā jau ierasts, ne reizi vien ir vērtējis cēloņus pārkrauto kravu apjoma kritumam Latvijas un Ventspils ostās. Ar neslēptu lepnumu viņš paziņojis, ka pārkrauto kravu atpalicība no savulaik plānotā, ir ļoti radikāla, kas uzrāda 2014.-2020. gada Nacionālā attīstības plāna utopiskumu. Uz to viņa vadītā “Latvijas Tranzīta biznesa asociācija” esot norādījusi jau plāna izstrādes laikā. Tātad vēl krietni pirms 2014. gada. “Mūs tajā laikā neviens neklausīja. Visi teica, ka būs uz “urrrā”!”, tagad atceras Lembergs.

Lai kā arī nebūtu veicies ar prognožu izpildi, šodienas rezultāts ir tāds, ka ne tikai brīvostai neklājas viegli. Arī Lembergam, jo viņš ir ieguvis ASV OFAC sankcionētās personas statusu. Arī viņa vadītā “Latvijas Tranzīta biznesa asociācija” ir pakļauta sankcijām, turklāt tās biedri ir ātri pametuši grimstošo, gadu desmitiem ilgi Latvijas tranzīta biznesu kontrolējušo flagmani.

Un tomēr kuriozā veidā izrādās, ka bez Lemberga ir arī citi, kuri iepriekš brīdinājuši par problēmām, kas pašreiz pārņem visu pasauli. Pašmāju astrologs Kristaps Baņķis gluži vai atkārto Lemberga teikto: “Es brīdināju, manī neviens neklausījās, bet daži pat izsmēja.” Viņš esot paredzējis, ka pasauli 2020. gadā piemeklēs īpaši smaga dižkrīze, kas pilnībā izmainīs līdzšinējo dzīves kārtību.

Savukārt amerikāņu gaišreģe Silvija Brauna jau 2008. gadā esot izdevusi grāmatu “Pareģojumi. Ko nesīs nākotne”, precīzi paredzot, ka tieši 2020. gadā pasauli skars pneimonijas epidēmija. Viņas grāmata tagad esot kļuvusi par dižpārdokli ASV. Arī Latvijā labāk pazīstamais Krievijas astrologs Pāvels Globa, lai arī neesot norādījis uz pandēmiju, 2008. gadā esot prognozējis ekonomisko krīzi, kas nu jau esot piepildījusies. Tagad atklāts, ka par pašreiz notiekošo brīdinājusi bulgāru gaišreģe Vanga, arī amerikāņu rakstnieks Dīns Kūncs pirms 40 gadiem novelē “Tumsas acis” esot izklāstījis vīrusa izplatīšanos..

Taču atgriezīsimies pie Lemberga prātojumiem par kravu apgrozījumu kritumu, par kuru Lembergs savulaik esot brīdinājis. Nav zināms, vai viņš to bija spējis ar vai bez kristāla bumbas, taču patiesībā runa kā toreiz, tā arī tagad ir par tranzīta un ostu kravu pārkraušanas tendencēm, kas ir labi zināmas jau gadus divdesmit, tas ir, sākot no gadu tūkstošu mijas. Tolaik, realizējot ģeopolitiskās intereses, Krievija nepārprotami paziņoja, ka pilnībā pārorientēs kravas no Baltijas valstu uz savām ostām pāris desmitgažu laikā.

Tas laiks tagad ir pienācis. Krievija savas ostas Baltijas jūrā ir sabūvējusi un turpina tās paplašināt. Pēdējos gados par sasniegumiem, kas ļaus savu preču eksportā ap 2020.-2022. gadu pilnībā atsacīties no Baltijas ostu izmantošanas, vai ik dienas informē Krievijas eksperti un mediji. Tas viss jau gadu desmitiem bijis zināms tranzīta jomu pārzinošiem ļaudīm, tāpēc Latvijas ostu kravu kritums nevienu tā īpaši nepārsteidz un, protams, neiepriecina.

Tomēr, līdzīgi kā Lembergam, vietā ir jautājums, kāpēc Latvijas 2014.-2020. gada Nacionālā attīstības plāna veidotāji pirms desmit gadiem ir plānojuši, ka caur Latvijas ostām 2020. gadā pārkraus 116 miljonus tonnu kravu? Realitāte no prognozēm atšķiras ievērojami, jo Latvijas ostās, visticamāk, šogad pārkraus kravas ne vairāk kā 40 – 50 miljonus tonnu?! Lembergam pēc izskaidrojuma nav tālu jāmeklē. Preses konferencē pirms dažām dienām viņš skaidro, ka tranzīta samazinājums pirmajos divos šī gada mēnešos ir 30 %, kā jau tas bija gaidāms. Viņš to esot prognozējis. Vienlaikus viņš konkretizē, ka tieši premjera Kariņa un satiksmes ministra Linkaita valdība tranzītu esot novedusi līdz kraham. Šogad cipari būšot vēl graujošāki.

Interesanti, ka šī secinājuma kontekstā Ventspils domes neleģitīmais priekšsēdis ne ar pušplēstu vārdu neatsaucas, kādi bija viņa argumenti 2014.-2020. gada Nacionālā attīstības plāna laikā. Cik zināms, Krišjāņa Kariņa valdību tolaik neviens vēl neprognozēja. Toties jau toreiz bija labi zināms par Krievijas eksporta politikas maiņu, arvien pieaugošo jauno Krievijas ostu ietekmi. Līdzīgi Lembergs ne vārda nevelta globālās sasilšanas problemātikai, neapskata Eiropas tendenci atteikties no fosilā kurināmā, no akmeņogļu izmantošanas, tieši tas iepriekš bijis Ventspils brīvostas apgrozījuma pamats, turklāt tieši akmeņogles ir mazāk pieprasītas siltās ziemas ietekmē. Arī ASV OFAC Lembergam piemērotās sankciju ietekme netiek vērtēta. Vien tiek uzsvērts, ka Ventspils brīvostas kravu kritumam neesot nekāda sakara ar “Covid-19”.

Un tomēr ir pagrūti piekrist, ka iepriekš minētie aspekti neietekmē Ventspils brīvostas apgrozījumu. Tie visi summējas, un to smagumu Ventspils brīvosta īpaši izjūt smagi šī gada ziemā un pašreiz martā. Lembergs to labi zina un tomēr neatklāj problēmu cēloņus. Viņš labi zina, ka tās nav samilzušas tikai pāris mēnešu laikā, kopš viņam piemēroja ASV OFAC sankcijas, kā dēļ nācās atstāt Ventspils brīvostas valdi. Patiesībā, uzdodamies par gaišreģi 2014.-2020. gada Nacionālā attīstības plāna izpildes prognožu kontekstā, Lembergs pats jau uzrāda, ka arī Ventspils brīvostas kravu krituma cēloņi ir daudz dziļāki. Viņš par tiem šajā reizē ir izvairījies runāt. Tad būtu grūti paša neveiksmes brīvostā norakstīt uz tā “tā saucamās Kariņa – Bordāna – Linkaita valdības” (gluži folklorizējies Lemberga izteiciens) rēķina. Citiem vārdiem sakot, rīdzinieki, tāds rezultāts jau bija gaidāms, ar vāji slēptu prieku uz “vainīgajiem” norāda Lembergs

Un tomēr kā ar paša atbildību…?! Uz šādiem jautājumiem Lembergs atbildi nav radis sniegt. Tad būtu jāatzīst, ka Satiksmes ministriju, “Latvijas Dzelzceļu”, tā elektrifikācijas procesu visus šos gadus pārvaldīja Lemberga ietekmes vadītāji Edvīns Bērziņš un Aivars Strakšas. Būtu jāatzīst, ka viņi rūpīgi pildīja tieši Lemberga vadītās “Latvijas Tranzīta biznesa asociācijas” vadlīnijas. Būtu jāatzīst, ka vairākus gadus valdību vadīja ZZS, kas ilgstoši ir bijusi viena no Lemberga kabatas partijām. Un tad būtu jāatzīst, ka izstrādājot 2014.-2020. gada Nacionālo attīstības plānu, to apzināti falsificēja. Būtu jāpasaka, ka, visticamāk, ne bez Lemberga līdzdalības prognozēja kravu apjomus 2020. gadam, par kuriem jau tolaik bija skaidrs, ka tie nekad, ne tuvu netiks sasniegti! Turklāt tas tika darīts apzināti, lai varētu apmuļķot Eiropas Savienības fondu administratorus, lai tie noticētu, ka Eiropas nodokļu maksātāju nauda aiziet plaukstošas Latvijas tranzīta nozares, Ventspils ostas ar īpaši spožo nākotni atbalstam!

Šādi fakti nebūt nenozīmē, ka būtu jāatsakās no astrologu, gaišreģu un pareģu uzklausīšanas. Tas noteikti ir interesanti un satraucoši. Viņu spējas var apbrīnot, gūt pozitīvas emocijas, ja kaut kas labs no viņu pravietotā “pozitīvā scenārija” piepildās. Turklāt viņiem nevar pārmest patiesības sagrozīšanu vai faktu noklusēšanu, ja kaut kas nenotiek tā, kā rādījušas kārtis vai kristāla bumba. Domājams, ka Lembergu šajā gaišreģu kopā tomēr ir neiespējami ieskaitīt. Latvijas 2014.- 2020. gada Nacionālā attīstības plāna rādītāju prognozēšanas vēsture un Ventspils ostas pašreizējo kravu krituma cēloņu analīze Lemberga paša gaumē dzēš jebkādas ilūzijas par šo blēdīgo vizionāru.

Komentāri: